top of page
  • תמונת הסופר/תאיל פנחסי

האם קוקה קולה המציאה את סנטה קלאוס?

מה הקשר בין סנטה למיתוג?


דצמבר התחיל, וביחד איתו תחושת חג המולד מגיעה גם אלינו פה בישראל.

בעולם וגם כאן מרגישים את האווירה בעזרת סמלים וצבעים (באנו לדבר פה עם מיתוג, כן?)

  • עץ אשוח מקושט

  • מזחלת שלג עם איילים אדומי אף

  • אורות מנצנצים

  • צבעים בולטים: אדום ולבן

  • וכמובן סנטה קלאוס שמנמן ומזוקן


את הסיפור על סנטה קלאוס כולנו מכירים - מדובר בזקן חביב וטוב לב, מחבל לפלנד שבצפון פינלנד ומסתובב ברחבי העולם על גבי מזחלת רתומה לאיילים מעופפים. תפקידו של סנטה קלאוס לפקוד את בתי הילדים הטובים, להביא להם מתנות ולהגשים משאלות.


אז מי המציא את סנטה קלאוס?

הראשון מהמיתולוגיה הנורדית - האל אודין על פי המיתולוגיה הצפון אירופית, לאודין היה סוס קסום בשם סלייפניר. לסלייפניר היו כנפיים שאפשרו לו להתעופף באוויר, ושמונה רגליים שבעזרתן דהר במהירות רבה מאוד. האל אודין נהג להתעופף על גבי הסוס בערב חג יול (חג חורף), בדיוק כפי שסנטה קלאוס מתעופף באוויר במזחלתו הרתומה לשמונה איילי-צפון קסומים. בנוסף לכך, גם לאודין, כמו לסנטה קלאוס, היה זקן ארוך ולבן. גם לו יש כובע, מטה נדודים, ושק שהוא נושא על הגב.


השני, מהנצרות- הקדוש ניקולאוס

הוא נחשב לקדוש שמעניק מתנות לילדים ביום חגו (6 בדצמבר), ובערב חג המולד.


השם סנטה קלאוס הופיע לראשונה בעיתונות האמריקאית בשנת 1773. הוא הופיע בדמות קריקטורית של מלח הולנדי, עוטה מעיל חורף ארוך וירוק, ובפיו מקטרת. את אותה הקריקטורה צייר תומאס נאסט - שזכה לצייר את סנטה קלאוס בפעם הראשונה ובכך לקבע את דמותו באופן גרפי.


אבל רגע, אבל אם נבקש מכל אדם בעולם לתאר את סנטה קלאוס, הוא יתאר אותו לבוש באדום ולבן, צבעי המותג של קוקה-קולה!

נכון, קוקה-קולה לא המציאה את סנטה קלאוס. אבל היא ידעה להשתמש בו:

בשנות השלושים פצחה בקמפיין הכי מפורסם בתולדות העולם, המבוסס על דמותו של סנטה קלאוס לקראת חג המולד. הם עשו את המהלך השיווקי הזה בגלל שקוקה-קולה נתפס כמשקה של קיץ ובחודשי החורף חלה ירידה דרמטית במכירות. לצרכנים היה קשה לעכל את העובדה שהם יכולים ליהנות מהמשקה השחור והתוסס גם כשיורד שלג בחוץ.


כדי לשנות את התפיסה של הצרכנים לגבי המותג, גייסו קוקה-קולה את דמותו של סנטה אשר בא מארצות השלג. הוא מסמל את הכריסמס החורפי ולבוש בגדי חורף עבים- אם הוא ישתה קוקה-קולה בחורף, גם הצרכנים ילכו אחריו.


התיאור שקבע לו תומאס נאסט לא התאים למותג של קוקה קולה, אז הם העבירו אותו מהפך-

הלבישו אותו באדום ולבן - צבעי המותג האלמותיים, במקום הלבוש הירוק שליווה אותו עד אז.


עכשיו, כשהוא מתאים למותג, זה הזמן להכניס אותו לכל מקום - תוכניות טלוויזיה, מרכזי קניות, פרסומות ואפילו על משאיות!



הם פרסמו אותו כל כך חזק עד כדי שהדמות המזוקנת הלובשת מעיל אדום-לבן התקבעה בתרבות שלנו עד היום-

הדמות של סנטה מככבת בכל מיני צורות וסגנונות אבל תמיד תמיד תמיד תשאר בצבעי המותג של קוקה קולה כחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו.

וזה חברים, הכוח של מיתוג.




bottom of page