top of page
  • תמונת הסופר/תאיל פנחסי

צייר לי כבשה - סמלים מופשטים

זוכרים את הספר ״הנסיך הקטן״? במעומעם? סבבה, נזכיר לכם את אחד הקטעים בתחילת הספר. גיבור הספר, שהוא טייס צרפתי שנחת נחיתת-אונס במדבר בצפון אפריקה, שומע לפתע בקשה: ״צייר לי כבשה...״. המבקש מתגלה כדמות של ילד, הוא הנסיך הקטן. הנסיך נראה אולי תמים, אבל הוא עקבי בבקשות ובדרישות שלו. הוא חוזר ומבקש שהטייס יצייר לו כבשה. הטייס מתחיל במלאכה ומצייר מספר ״סקיצות״, אך אף אחת מהן אינה משביעה את רצונו של הלקוח הצעיר. לבסוף, הטייס מצייר קופסה עם חורים, ומציין לפני הלקוח שהכבשה נמצאת בתוכה. הלקוח המאושר, יכול עכשיו לדמיין כל כבשה שהוא רוצה, וגם הרוויח מקום לשכן אותה. למעשה, הוא יצר עבורו פתרון מופשט. כמו בכל מיתוג עסק חדש, ללוגו מופשט לוקח זמן להפוך למזוהה עם המותג. אנשים צריכים לראות אותו שוב ושוב עד שהוא יוטמע במוחם.

מה מזכיר לך המושג 'מופשט'?

'מופשט' זה לא רק בציורים; סביבנו נמצאים לוגואים אמנותיים מפורסמים אשר סימלו תחושות ומחשבות בדרכים יצירתיות ובסגנון פשטני ולפעמים אפילו גאוני, לפחות בעיניי.

לוגו יכול כמובן להיות בנוי על טקסט או על צירוף של צבעים, אך עיצוב לוגו מופשט נותן לך הזדמנות להציג את העסק שלך בצורה ייחודית.

מבחינת עיצוב לוגו, "מופשט" פשוט מתייחס לחוסר התיאור המילולי של המוצר או השירות. למשל, הלוגו של נייקי מוכר ברחבי העולם ללא כל ייצוג גרפי של ציוד נעליים או ספורט. הלוגו הוא ייחודי, פשוט ומושך את העין כך שהוא לא סומך על אייקון ספורט כדי להעביר את המסר שלו, אלא על צורה ותנועה בלבד. הלוגו של חברת המחשבים apple מבטא רעיון, פרי עץ הדעת? התפוח של ניוטון? זהו דימוי ברמה גבוהה, מעורר סקרנות וכל אחד יכול להכניס פרשנות משלו ל״תיבה״ הזאת. בדיוק כמו הכבשה של הנסיך הקטן.


כמו בכל מיתוג חדש, ללוגו מופשט לוקח זמן להפוך למזוהה עם המותג. אנשים צריכים לראות אותו שוב ושוב עד שהוא יוטמע במוחם. בהתחלה, זה נראה כמו סיכון - לאפשר למעצב הגרפי שלך ליצור לוגו מופשט למותג שלך, מכיוון שאתה מניח שעיצוב מילולי יהיה קל יותר לזכור. יש דרך אחרת לחשוב על זה בכל זאת, ואם הייתי נותן לכם שישה סמלים לשישה גני חיות שונים, כאשר חמישה מהם משתמשים בבעל חיים ואחד משתמש בדימוי מופשט שמזכיר את חיות הבר, מבלי להראות אותן באמת, מה תזכרו? יש סיכוי טוב שתזכרו את זה שמבדל את עצמו.

במהלך השנים הפך המיתוג לאחד הגורמים החשובים ביותר להצלחתו של ארגון. בימינו אינכם יכולים להצליח לפני שתצרו שם מותג ייחודי למוצרים או לשירותים שלך.

גם אם אתם מתחילים את העסק שלך בקנה מידה קטן, אתם צריכים לפעול כדי להיות ידועים ומובחנים בקרב הציבור, ועבור זה המיתוג הוא הכלי המושלם. הכלי החזק ביותר שדרכו אתה אחד יכול לזכות בהכרה, הוא לוגו. לא משנה באיזה ענף עסקים אתה נמצא, תצטרך להשתמש בלוגו ייחודי ומקצועי כדי להפוך למותג מצליח ומבוסס.


למרות שגם סמלי לוגו וגם טקסטים מופשטים יכולים להועיל, עליכם להבין מה הם מציעים לעסק ואז להחליט מה הכי טוב לעסק, המוצר או השירות שלכם.


מה ההבדל בין מיתוג עסקים קטנים ומיתוג עסק גדול?

לעתים קרובות, אין הרבה הבדל בין מיתוג של ארגון גדול למיתוג של עסק קטן. אבל יש כמה תחומים שבהם הדברים שונים זה מזה.

לדוגמא:

חברות גדולות רבות צריכות לעסוק בתהליך בניית מותג מקיפה יותר.

הם צריכים להפיק מדריכי תפעול פנימיים, מסמכים, מערכות תקשורת ועוד.

בעסק קטן, גורם זה בתהליך המיתוג עשוי לא להוות דאגה.

הבדל נוסף הוא, כשמדובר בעיצוב זהות המותג.

ארגונים גדולים נוטים להגיע עם הרבה דרישות עיצוב מתקדמות.

כאשר חברות גדולות עוברות מיתוג מחדש, יש להן הרבה נכסי-מותג קיימים שצריכים לשנות גם כן.

לעסקים קטנים יותר אולי לא היו חומרים ממותגים עדיין, או אם כן, יכול להיות שלא יהיה הרבה.

כשחברות גדולות מדברות על מיתוג, הן בדרך כלל מדברות על מיתוג מחדש של חברה שלמה. מיתוג מחדש הוא גישה שונה לחלוטין מאשר יצירת מותג חדש.

אבל, רעיונות המפתח זהים.

גרפיקה בה מופיעים איל (החיה) לבוש בטוקסידו מחזיק כוס עם יין אדום ויושב על ספה, לידו לוח מהנדס עם בלוק דפים שעל הדף הראשון מופיע הלוגו של סטודיו איל פנחסי מיתוג לעסקים ועיצוב אריזות


bottom of page